Logare Membri

Prezentari de impact

Fiecare dintre noi are in mod inerent tot ce-i trebuie pentru a-si atinge scopurile si a-si implini visurile. Ceea ce ne lipseste este instruirea, cunoasterea si intelepciunea de a folosi ceea ce avem deja.
--- Mark Twain


Creierul uman are capacitatea de a crea experiente in interior ca o masinarie pentru construirea realitatii virtuale. Ne reprezentam realitatea si experientele prin intermediul simturilor. De aceea, cele 5 simturi se mai numesc sisteme reprezentationale. Acestea sunt portile prin care percepem lumea in care traim.

Uneori cand analizam folosirea simturilor in comunicare, termenul utilizat este acela de canale sau sisteme senzoriale: vizual, auditiv, kinestezic, olfactiv si gustativ.

In fiecare moment percepem realitatea prin intermediul sistemelor senzoriale si formam in creier o "harta mentala" a ceea ce reprezinta de fapt realitatea. Din fericire harta este suficient de apropiata de realitate pentru a ne putea orienta si a ne intelege unii cu ceilalti. Aceasta harta este construita cu sistemele senzoriale, dupa ce filtram stimulii din mediu. 

Tendinta pe care o avem in perceperea realitatii este sa favorizam unul dintre sistemele senzoriale principale in detrimentul celorlalte. De exemplu, utilizarea preponderenta a canalului vizual, va conduce la construirea unei harti bogate in imagini (culori, luminozitate, detalii vizuale), dar mai saraca in sunete, senzatii, gusturi sau mirosuri.

Astfel, sistemul senzorial preferat determina stilul de invatare preferat. Studentii folosesc diferite stiluri de invatare pentru ca fiecare este unic in felul sau (construieste harti in mod unic).

Totusi, cu cat o harta mentala este mai bogata cu atat invatarea are un impact mai bun. Un trainer bun va fi deci interesat de implicarea tuturor sistemelor senzoriale ale participantilor. 

Cei care invata trebuie sa vada ce invata (grafice, diagrame, etc.), trebuie sa auda ce invata (vocea profesorului, demonstratii pe casete audio, muzica) si trebuie sa experimenteze (jocuri de rol, practica, etc.). Educatia trebuie sa fie o experienta multisenzoriala. Trainerul asista cursantii sa-si faureasca harti mentale de calitate.

Pericolul pentru traineri este ca sunt tentati sa favorizeze sistemul lor senzorial principal (preferat) atunci cand predau. Acest lucru ii poate face pe studentii care au alte canale senzoriale preferate sa rateze intelegerea mesajului transmis. De aceea, trainerii performanti sunt capabili sa transmita informatii pe toate canalele senzoriale. Este o abilitate care se dezvolta treptat prin exercitii. Unul dintre acestea presupune inlantuirea cuvintelor specifice sistemelor senzoriale.

De exemplu, trainerul poate spune: "Vreau sa va dau imaginea de ansamblu a temei de astazi, dupa care voi arata fiecare fateta a problemei astfel incat la final sa fie clar pentru toti."

Sau poate spune: "Vreau sa va dau imaginea de ansamblu a temei de astazi, dupa care voi demonta elementele esentiale in bucati mai mici astfel incat la final sa puteti vedea cum ele se imbina armonios in intreg."

In al doilea caz, exista mai multe cuvinte care fac trimitere la sisteme senzoriale diferite (imagine de ansamblu vizual; a demonta, a imbina kinestezic; armonios - auditiv). Aceasta face ca sansele de a capta atentia intregului auditoriu sa creasca si cei cu preferinta perceptuala auditiva sau kinestezica vor primi informatii pe canalul favorit.

Practic, pentru a exersa abilitatea transmiterii mesajului pe toate canalele, asculta mai intai cu atentie limbajul celorlalti. Vezi (vizual) ce tip de cuvinte folosesc preponderent. Daca fac trimitere la imagini, culori, luminozitate, perspectiva, sau daca sunt atrasi (kinestezic) catre partea palpabila a comunicarii, cu informatii dense si bine asezate (kinestezic) in structura prezentarii. Sau, poate ca limbajul celor cu care vorbesti este bine ritmat, melodios si armonios (auditiv). Apoi, creaza liste cu aceste cuvinte specifice si foloseste-le interschimbabil in prezentari. 

Iti vei spori priza la public (kinestezic), vei beneficia de o imagine buna (vizual) si vei crea armonie (auditiv) in grupul pe care il conduci.

 

 Inspira?ie,

Andy Szekely